Latinska ordspråk

Detta får jag väl tillägna min kära sambo...dom liksom passar in på honom

Nunc est bibendum -- "Nu är det dags att dricka"
"Aliquando et insanire iucundum est" - Ibland är det skönt att få vara galen.
"Asinus asinum fricat" - Den ena åsnan kliar den andre.
"Canis meus id comedit" - Min hund åt upp det.
"Cave canem" - Varning för hunden.
"Dum spiro, spero" - Så länge jag (andas=) lever, hoppas jag.
"Insigniore cum laude" - Med utmärkt beröm godkänt (a).
"Lapsus memoriae" - Ett minnesfel.
"Lege atque lacrima" - Läs och gråt.
"Nemo me impune lacessit" - Ingen provocerar mig ostraffat.
"Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit" - Ingen dansar nykter, såvida han inte är galen.
"Optime olere occisum hostem" - En dödad fiende luktar alltid gott.
"Pater familias" - Familjefader.
"Potius sero quam numquam" - Bättre sent än aldrig.
"Qui dormit, non peccat" - Den som sover, syndar icke.
"Qui me amat, amat et canem meum" - Den som älskar mig älskar min hund".
"Stultorum infinitus est numerus" - Dårarnas antal är oändligt.
"Tu es ille vir" - Du är den mannen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0