TES, Laps care same shit liksom...

Men ändå så sjukt olikt hur systemen används.
För er oinvigda är detta ett sätt att dela ut arbeten inom hemtjänsten på de personer som jobbar. Alla vårdtagare får en egen dutt, tex en dutt för morgon hjälpen, vad dom ska ha hjälp med och beräknad tid. Så ligger ALLA saker som vi gör för vårdtagaren, städ, tvätt, dusch, tillsyn osv osv.

I E-tuna använde vi TES, vi var några ombud på varje arbetsplats som planerade ut besöken, men alla som jobbade fick tex lägga in ärenden om tandläkarbesök eller för egen del tex komp, tja vad allt det nu kan vara. Vi hade olika färger för olika saker, dubbelbemaning var röd, dusch kunde vara rosa. Sedan delade man ut dessa jobb till alla som arbetade och försökte i den mån det gick att se till att inte någon hade för många städ, dusch och så där.
Vi hade stor koll på bistånd och nära kontakt med biståndshandläggare, och chef i de flesta fall. Inga egentligen konstigheter. Problemen med att sitta i lokalen att göra detta är att det är lätt hänt att någon redan dagen innan ser vad dom ska göra och gnälla över detta. Men det var inget jätteproblem egentligen i slutet av min anställning.

Laps här där jag jobbar, har man centralt två styckna som håller på att planera. Jag ska vara en av dessa människorna under sommaren och har nu gått två dagars intro i denna ljuva värld.
ALLT sköts centralt, chefer sitter där, både chefen för personalen och för vårdtagarna. Personalen träffar aldrig biståndshandläggare då detta sker genom den chefen. Vikarier rings in av en speciell grupp, och som sagt så planeras jobben på samma ställe.
Här har dom även kommit fram till att det är bäst att ha fasta turer, går man till Agda så vet man allt även Bertil ligger på just den turen. Bra till viss del men jag insåg visa problem med det hela idag, Agneta, Stig och Anna jobbar en kväll. Stig har ingen rast då han börjar 16, han är den ende som börjar så sent förutom vikarier ibland då såklart.
Agneta och Anna ska ha 45 minuters rast och eftersom alla turer ligger fast så får även Stig 45 minuter lucka, en betald rast med andra ord kan man säga. Jag reagerade på detta och tyckte att jag kunde lägga in på honom ett litet snabbt tio minuters besök. Men se det får man inte göra då turerna ligger fast!

Jag kommer så klart att lära mig detta tänket också, men det jag är van vid fast det är över 2 år sedan jag Tesade sitter som berget i huvudet.

N kommer snart min KnasPrins hem så jag får ta och fortsätta mina funderingar en annan dag :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0